Аналітична записка торкається питання виконання бюджету Полтавської області у 2014 році та розробки нового обласного бюджету на 2015 рік
Зміст:
- виконання бюджету за 11 місяців 2014 року;
- нововведення у бюджетному законодавстві;
- тимчасові кошториси органів місцевого самоврядування;
- обласний бюджет Полтавської області.
Виконання бюджету
Зведений бюджет. Доходи Зведеного бюджету України за січень-листопад 2014 року збільшились до відповідного періоду 2013 року на 1,5% (з 402 223,8 млн.грн. до 408 261,5 млн.грн.). Збільшення надходжень відбулося, головним чином, за рахунок підвищення показників акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) на 93,3% та плати за користування надрами на 26,4%. Найбільшими втратами для дохідної частини Зведеного бюджету до відповідного періоду 2013 року є податок на прибуток підприємств (-24%), кошти, що перераховуються НБУ відповідно до Закону "Про Національний банк України" (-16,4%) та власні надходження бюджетних установ (-18,1%).
За 11 місяців 2014 року відбувся ріст видатків Зведеного бюджету України на 3,7% до попереднього періоду 2013 року. Серед найбільших видаткових показників є: житлово-комунальне господарство (в т.ч. за рахунок додаткової субвенції місцевим бюджетам) (+175,2%), оборона (+69,8%), обслуговування боргу (+43,8%). Зменшення видатків відбулося за рахунок галузей, в т.ч.: охорона здоров'я (-7,2%), економічна діяльність (-6,2%), освіта (-5,1%), соціальний захист та соціальне забезпечення (-4,4%) [1].
Про виконання Зведеного та Державного бюджетів України за січень–квітень 2014
Полтавська область. У 2014 році відбулося зменшення надходжень до місцевих бюджетів Полтавської області усіх рівнів. Зокрема, за 11 місяців 2014 року надходження до державного бюджету склали 10805,7 млн. грн., до місцевих – 3514,5 млн.грн., разом – 14320,2 млн.грн. В порівнянні з січнем-листопадом 2013 року сума надходжень зменшилася на 4132 млн.грн. (22%) [2]. Разом з тим, ситуація покращилася по відношенню до попереднього заміру результатів за січень-вересень 2014 року. Нагадаємо, на той момент сума надходжень в порівнянні з попереднім періодом 2013 року була меншою на 28% [3].
За 11 місяців 2014 року зросла кількість надходжень від ПДФО до бюджету області до 2197 млн.грн., на 28 млн.грн. більше в порівнянні з 2013 роком. Загалом план доходів виконано на 101% (по загальному фонду – на 98%). Однак відбулося недовиконання планових показників у містах Кременчук (76,9 млн.грн.), Комсомольськ (6,7 млн. грн.), Миргород (0,2 млн.грн.) та районах Карлівському (1,0 млн. грн.), Лохвицькому (0,6 млн. грн.). Не виконано план доходів загального фонду у 115 бюджетах нижчого рівня [2].
Невиконання показників бюджету можна пояснити зменшенням обсягів виробництва підприємствами, зокрема у м. Кременчук та Комсомольськ. Збільшення надходжень від ПДФО може говорити про підвищення заробітної плати або про вихід частини бізнесу з «тіні».
Основна частина видатків припадає на соціально-культурну сферу (88% або 5174,2 млн.грн.). Із загального фонду зведеного бюджету Полтавської області на освіту витрачено 32,2% (1894,3 млн.грн.), соціальний захист та соціальне забезпечення 28,5% (1676,2 млн.грн.), охорону здоров’я 22,2% (1304,4 млн.грн.) [2].
За січень-листопад 2014 року місцевими бюджетами отримано субвенції з державного бюджету у сумі 1435 млн. грн. з запланованих 1498,6 млн.грн. Найбільше недоотримано субвенції на надання пільг та субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло- і водопостачання та водовідвед, квартироної плати та вивезення побутового сміття і рідких нечистот (-27,5 млн. грн.) та на виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім"ям, інвалідам з дитинства та дітям- інвалідам, тимчасову державну допомогу дітям (-29 млн.грн.) [4].
Про виконання місцевих бюджетів за 5 місяців 2014 року
Нововведення
Законом «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 № 79-VIII запроваджено ряд нововведень щодо формування місцевих бюджетів. Передбачено розширення дохідної частини місцевих бюджетів, зокрема за рахунок, в т.ч.: екологічного податку; встановлення нових нормативів відрахувань ПДФО до місцевих бюджетів – міст обласного значення та районів 60%, обласних 15%; закріплення 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки за обласними бюджетами; за адміністративні послуги; місцевий акцизний збір тощо [5].
Законом передбачається нова система бюджетного вирівнювання, яка включає: базову дотацію, реверсну дотацію, освітню та медичну субвенції, субвенцію на підготовку робітничих кадрів, виплату допомоги сім’ям з дітьми та малозабезпеченим сім’ям, надання пільг та субсидій населенню на житлово-комунальні послуги, послуги зв’язку та пільговий проїзд.
Базова та реверсна дотації залежать від індексу податкоспроможності обласного бюджету, що є коефіцієнтом, який визначає рівень податкоспроможності бюджету порівняно з аналогічним середнім показником по всіх обласних бюджетах України у розрахунку на одну людину. У разі перевищення середнього показника 50% від відповідного перевищення передається з бюджету, у разі зменшення індексу області надається 80% суми, необхідної для досягнення показників [5]. Відповідні субвенції розраховуються за формулами, які включають відповідні показники коригування, обсягу місцевих коштів, населення тощо [6].
За розрахунками ПП «Інформаційний простір» за рахунок нововведень додатково місцеві бюджети до загального фонду отримають 21 500,9 млн. грн. базову дотацію отримають бюджети міст і районів з рівнем находжень на 1 жителя нижче 724,3 грн., обласні бюджети – нижче 61,9 грн. з податку на прибуток та нижче 181,1 грн. з ПДФО. Реверсна дотація передбачається у разі, коли надходження на 1 жителя становлять вище 885,3 грн. для бюджетів міст і районів, та вище 75,7 грн. (з податку на прибуток) і 221,3 грн. (з ПДФО) для обласних бюджетів. [7].
За інформацією Міністерства фінансів вигоди місцевих бюджетів від зміни податкового законодавства дещо нижче – 17,6 млрд. грн. [8].
Тимчасові кошториси
У разі неприйняття Державного бюджету місцеві ради приймають тимчасові кошториси, на основі яких існують до прийняття річного бюджету. Тимчасовий кошторис передбачає фінансування лише поточних видатків, що не може перевищувати 1/12 частини обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету у 2014 році. Також забороняється фінансування капітальних видатків. Наприкінці минулого року були прийняті тимчасові кошториси, по яких зараз живуть місцеві громади Полтавської області [9].
Стаття 77 Бюджетного кодексу визначає, що місцеві бюджети, для яких визначаються міжбюджетні трансферти, приймаються у двотижневий строк після опублікування Державного бюджету [10]. Закон України «Про Державний бюджет на 2015 рік» від 28.12.2014 № 80-VIII опубліковано у спецвипуску Голосу України від 31.12.14 р., також оприлюднено на офіційному сайті Верховної Ради у розділі «Документи» [6]. Однак у відкритому доступі відсутні додатки до документу, які містять показники для розрахунку місцевих бюджетів. Виникає колізія фінансового планування місцевого життя, коли розрахунок місцевих бюджетів необхідно вести на основі раніше закладених показників. Окрім того, в Державному бюджеті передбачена необхідність внесення змін до показників бюджету до 15 лютого 2014 року за результатами перемовин з міжнародними фінансовими організаціями та впровадженням законодавчих змін.
Полтавський обласний бюджет
У проекті Державного бюджету передбачалися реверсна дотація з бюджету Полтавської області у розмірі 81,449 млн.грн., освітня субвенція – 189,4 млн.грн., медична субвенція – 640,7 млн.грн. Для порівняння: у проекті вказана реверсна дотація для 6 обласних бюджетів: Дніпропетровська область – 325 млн.грн., Донецька – 255 млн.грн., Київська – 37 млн.грн., Запорізька – 15 млн.грн., Харківська – 4,5 млн.грн.
При плануванні обласного бюджету вірогідно будуть враховані наступні фактори:
1. передача на фінансування області бюджетних закладів (згідно переліку, затвердженого Законом «Про Державний бюджет на 2015 рік»);
2. фінансування з обласного бюджету установ ветеринарної медицини та протиепізоотичних заходів;
3. врахування необхідність забезпечення в повному обсязі призначень на заробітну плату та енергоносії;
4. прийняття програми підтримки учасників бойових дій, в тому числі сімей загиблих;
5. відсутність субвенцій на утримання і будівництво доріг. Необхідність віднайдення власних коштів (зокрема, за рахунок нового акцизного податку);
6. перерозподіл фінансування видатків між різними рівнями місцевих бюджетів (передача повноважень по утриманню дитячих садків, клубів тощо до районних бюджетів)
Посилання:
- http://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=406590&cat_id=77643;
- http://finpl.gov.ua/component/content/article/3-news/141-kolegiya201411mis;
- http://www.institutefl.org/oblast%20poltava%20budget.htm;
- http://finpl.gov.ua/subvencii;
- http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/79-19;
- http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/80-19/page;
- http://infoprostir.com.ua/archives/58790/як-розрахують-місцеві-бюджети-у-2015-році/;
- http://finpl.gov.ua/component/content/article/3-news/143-dergbudget2015;
- http://kob-mr.3dn.ru/news/kobeljaki_zhitimut_pershi_misjaci_novogo_roku_za_timchasovim_koshtorisom/2015-01-05-639;
- http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
Костянтин Донченко